tisdag 15 februari 2011

Hanna, sanning och skuldkänslor

Det finns en myt om individer med Aspergers Syndrom som går ut på att de inte kan ljuga, att de tvångsmässigt ”måste” säga sanningen i vilken situation som helst. Media odlar gärna den bilden. När en ung man med AS högg ihjäl tre familjemedlemmar våren 2010 skrev Aftonbladet

Trippelmördaren Ragnar Nilsson, 21, lider av en allvarlig psykisk störning. Han har Aspergers Syndrom – en diagnos som fick honom att erkänna morden. -Det är en del av hans personlighet att inte kunna ljuga, säger advokat Fredrik Lindberg.”

Den här myten understöds tillochmed av personer aktiva inom Autismförbundet. Personer med AS är i regel raka och ärliga med vad de tycker och tänker, de uppfattas som ”sanningssägare” för att de uttrycker sig utan hänsyn till andras känslor, och de blir förvånade när andra tar illa upp. Det gör att de lätt blir socialt obekväma, men det finns inget negativt syfte med den raka kommunikationen – personen säger som det är.
Vita” lögner, som att säga att någons tröja är fin fast den är ful, är obekväma för Hanna. Hon ser inte värdet med en vit lögn för att vara snäll eller slippa säga något obehagligt. På samma sätt har hon svårt att ljuga för mig – hon konstruerar helst inte påståenden om händelser, och när hon ändå gjort det har hon ofta avslöjat sig genom att dra till med något orimligt. Det märks om hon berättar något som inte riktigt stämmer för det låter inrepeterat, och jag märker om något hon säger är på riktigt, eftersom hon får svårare att prata om saker när hon blir känslomässigt berörd av dem.

En annan sida av lögner och ljugande märks när Hanna ska återberätta en händelse. Då fastnar hon i detaljerna, hon vill vara väldigt exakt med vad hon sett och hört. Funktionshindret AS präglas av en oförmåga att se helheten i en situation, och detaljerna blir så tydliga och drar åt så olika håll att hon inte får samma resultat som ett jämnårigt barn skulle få. Det blir fel, oavsiktligt.

Det ovanstående utesluter tyvärr inte att hon kan ljuga. Oftast gör hon det genom att låta bli att säga som det är, genom att undanhålla saker eller bara säga en del av det som är sant. Hon överdriver eller broderar ut detaljer. Och det har hänt att hon ljugit rakt av för att få mig att göra något för henne, och sedan avslöjat sig när hon glömt vad hon sagt. När hon blir påkommen skäms hon inte – hon blir irriterad för att planen inte fungerade tänkt. Hon förstår inte varför jag blir arg eller besviken, eller att det gör det svårt för mig att tro henne nästa gång. När jag har sagt att det inte är okej att ljuga har hon blivit chockad och arg. Hon tycker jag är orättvis som påstår att hon ljuger när hon själv inte förstår vad jag lägger in i begreppet lögn. Oftast ser hon lögner som ett verktyg för att få ett visst resultat, få en fördel eller slippa något hon inte vill göra.

Hanna har svårt att se hur andra påverkas av hennes beteende. Det betyder inte att hon är samvetslös eller känslokall. Tvärtom kan hon vara väldigt inkännande i vissa situationer, och snäll när hon tycker synd om någon. Hon kan också inse att hon gjort fel och att det drabbat någon annan, men hon behöver lång tid på sig för att förstå det. Kanske skiljer det från person till person beroende på vilken grad av AS individen har, men min erfarenhet av Hanna är att det brukar ta upp till två år för henne att erkänna för sig själv när hon gjort något hon inte borde. När hon väl förstår drabbas hon av skuldkänslor, mer än vad som är rimligt i proportion till det fel hon gjort. Hon förstorar upp sitt eget ansvar för det som hänt, och hon lider svårt av det.

På samma sätt har jag lidit varje gång jag insett att jag gått på en lögn igen. Även om jag vetat att det har handlat om hennes AS, att hon inte förstår andras känslor, så gör det ont att ha ett barn som på vissa sätt verkar sakna en inre moralisk kompass. Det är ett misslyckande, det är inte vad jag har lärt henne att hon ska göra, och jag har skämts de gånger det kommit utanför familjen.

Den som vill veta mer om hur människor med Aspergers Syndrom uppfattar diskussionen om lögn och sanning, kan besöka Aspergerforum på adress
http://www.aspergerforum.se/as-och-ljuga-t18004.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar